کد مطلب:33626 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

انواع قرب به خداوند: نفلی و فرضی











عارفان ما دو گونه قرب به خداوند قائل شده اند: قرب نوافلی و قرب فرائضی، یا قرب نفلی و قرب فرضی. در یكی از این قربها بنده در خدا فانی می شود و در دیگری خداوند در عبد تجلی می كند. در هر دو نوع، خدا به جای بنده می نشیند، نه آنكه بنده، خدا شود.

فقط تفاوت این دو گونه قرب در آن است كه در یكی از آنها تجلی ربوبی است و در دیگری فنای بنده در خداوند است (به همان معنای دقیقی كه عارفان می گویند). هیچ عارفی گمان ندارد كه آدمی بتواند و مجاز باشد كه دست طمع در الوهیت زند و پای بر مسند خدای بگذارد. در تمام این موارد همان خداوند است كه جلوه گاه تازه می یابد و خود را بیشتر می نمایاند. و بنده از آن استقلال پنداری كه برای خود قائل بود، رها می شود، و رفته رفته آن استقلال موهوم را بیشتر در می بازد و در خداوند بیشتر محو و فانی می گردد.

[صفحه 193]

آنچه گذشت، در خصوص نسبت یك فرد با خداوند بود. این مطلب به لحاظ جمعی جوانب و حكم دیگری دارد.


صفحه 193.